Jäta menüü vahele Vaegnägijale
Virtuaalnäitused

Oma riik, oma mark 4. osa

Lennupost ja õhupostimargid


Vabadussõda oli lõppenud, uusi katsumusi tõi aga 1920. aasta väga külm talv. Eesti oli välismaailmast isoleeritud. Liiklus lõunasse Läti kaudu oli katkenud sõja ajal purustatud raudtee tõttu. Soome laht oli jääs, laevaühendus Helsingiga polnud enam võimalik alates detsembrist 1919. Ainsaks väljapääsuks oli õhuühendus Soomega. Ei Soomes ega Eestis polnud 1920. aastal eralennukeid, kummaski polnud ka lennuettevõtteid. Nii pandi lennuühenduse ülesanded sõjaväelenduritele ja lennukitele.

Eesti Postipeavalitsuse ülem Hindrek Rikandi on öelnud ajakirjanikele veebruaris 1920 nii: „Postivalitsus leidis vajaliku olevat valitsusele esitada õhuposti sisseseadmise projekt. Kui see kinnitatakse, tulevad kasutusele õhupostimargid. Kolmnurksed, lõigatud servadega, keskel lennuki kujutis, tekst „Eesti õhupost“ ja maksavad 5 marka.“

Õhupostimargid tulid Tallinna Peapostkontoris müügile 13. märtsil 1920. Samas on teada templiga varustatud õhupostimargiga kirju kuupäevast 12. märts 1920, mis olid ilmselt saadud Paalmanni tükikojast enne ametlikku müüki. Õhupostimarke kasutati lennusaadetistel juurdemaksu lisamarkidena: iga saadetis pidi enne olema frankeeritud vastavalt postitariifile tavaliste markidega.

Eesti oli üks esimesi riike maailmas, kus võeti kasutusele lennuposti erimark (USA 1918, Saksamaa 1919) ja esimene kolmnurkne lennupostimark.

Kokkuleppel Soomega pidid postilennud algama 9. veebruaril 1920. Soomlaste üllatus oli suur, kui kolm meie lennukit saabus kaks päeva varem, 7. veebruaril. Kohale toimetati 164 kg ametiposti, peamiselt Soome, Rootsi, Inglismaale ja Taani edastamiseks. Lend kestis 55 minutit.

Ajavahemikul 7. veebruar – 15. märts 1920 tehti 16 postilendu, neist 11 Eestist ja 10 Soomest. Neid lende nimetati jäälendudeks, sest aerodroomi puudumisel startisid-maandusid lennukid merejääl.

Eestlased lendasid väikestel kahepinnalistel AVRO-tüüpi Inglise lennukitel, mis kuulusid Lasnamäel asuvale lennuüksusele. Komandöriks oli lennuväekapten Jüri Ots, üks Eesti lennuliikluse asutajatest. Postilennud startisid ja maandusid Lasnamäel.

16. märtsil 1920 taastati Tallinna–Helsingi laevaühendus.

22. märtsil 1921 registreeriti Eesti Õhusõidu Aktsia Selts Aeronaut.


Oktoobrini 1923 oli lennupostiühendus Tallinna ja Helsingi vahel juhuslik. 1. oktoobril 1923 avati aga korrapärane lennuühendus Tallinna-Helsingi ja Tallinna-Riia vahel, kust oli ühendus ka Königsbergiga. Samal päeval võeti kasutusele varem ilmunud õhupostimargid hinna ületrükiga 5, 10, 15, 20 või 45 marka.

Neid marke ei ole ametlikult hammastatud, seda tehti eraviisiliselt. Kui Aeronaut sai loa oma piletikassast marke müüa, lasti asja lihtsustamiseks 10- ja 20-margased ületrükiga õhupostmargid hammastada – see oli nn Aeronaudi perforatsioon. Tehti ka markide era- ja kohalikku hammastust (nt Teetsov, Paldiski perforatsioon).

Uue kujundusega õhupostimargid (lõigatud servadega) ilmusid 12. veebruaril 1924, järgmisel aastal, täpsemalt 15. juulil 1925 asendati need hammastatud markidega. Viimastest tehti hiljem kaks kordustrükki: 7. detsembril 1927 ja 9. märtsil 1928.

Esimese õhupostimargi ja ka hilisemate ületükitud markide kasutamisel kirjutasid postiametnikud kirjadele käsitsi veel „Õhupost“, et neid teisest eraldada. Hiljem võeti kasutusele templid „Par avion“ (raamita) ja „Poste aerienne“ (raamiga).

Suvel toimusid postilennud vesilennukitega sadamast või tavaliste lennukitega Lasnamäelt, talvel starditi peamiselt Ülemiste järve jäält.

Aeronaut võttis oma kontoris templi kasutusele 8. juulil 1925. Esimesed kollased hammastatud lipikud „Lendpost“, „Par Avion“ võttis Postipeavalitsus käibele novembris 1927. Järgmise aasta detsembris asendati need uute sinist värvi lipikutega „Lendpost“, „Par Avion“.

Õhupostimargid olid kasutusel 13. märtsist 1920 kuni 15. aprillini 1928.

* * * * *
Näituse koostamisel on kasutatud Eesti Rahva Muuseumi postiajaloo kogu ja erakogu materjale. Tööriistarealt infonupu alt leiate postiajaloo taustainfot.

Head vaatamist!

* * * * *
Näituse toimkond: Eve Aab, Ants Linnard, Reigo Lokk
Fototööd: Arp Karm
Toimetaja: Karin Kastehein

Kirjandus
Hurt, Vambola; Elmar Ojaste. Eesti. Estonia. Philately & postal history handbook. Catalogue. Stockholm, New York: Estonian Philatelic Society, 1986.
Eesti Filatelist nr 3, 1957. New Yorgi Eesti Filatelistide Selts ja Eesti Filatelistide Ühing Rootsis, lk 8–9.
Eesti Filatelist nr 4, 1958. New Yorgi Eesti Filatelistide Selts ja Eesti Filatelistide Ühing Rootsis, lk 17–18.
Eesti Filatelist nr 8, 1962. New Yorgi Eesti Filatelistide Selts ja Eesti Filatelistide Ühing Rootsis, lk 12–13, 18–20.
Eesti Filatelist nr 9, 1963. New Yorgi Eesti Filatelistide Selts ja Eesti Filatelistide Ühing Rootsis, lk 3–9, 12–16.
Eesti Filatelist nr 14, 1974. New Yorgi Eesti Filatelistide Selts ja Eesti Filatelistide Ühing Rootsis, lk 5–12.
Eesti Filatelist nr 15, 1974. New Yorgi Eesti Filatelistide Selts ja Eesti Filatelistide Ühing Rootsis, lk 7–10.
Aru, Mart. Eesti postmargid ja tervikasjad. Kataloog 2015. Eesti Muinsuskaitse Seltsi filateeliaosakond.
Õhupostimargi kavand, autor Karl Triumph, 1920.

ERM
Õhupostimargi kavand, autor Ilmar Breiberg (Nõva), 1920.

ERM
Õhupostimargi proov, 1920.

ERM
Õhupostimark tuli käibele 13.03.1920.

Margid trükiti J & A Paalmanni trükikojas (200 poognat, ühes poognas 100 marki), margid kehtisid kuni 1.10.1923.

ERM
Õhupostimargi ületrükk, 10 marka, 1923. Tiraaž 300. Aeronaudi perforatsioon.

ERM
Õhupostimargi ületrükk 20 marka, 1923. Aeronaudi perforatsioon. Markide tiraaž 2000.

Margipoogna serval on Heldur Alveri garantii, markide ehtsuskinnitus. 

ERM
Õhupostimargi ületrükk, 20 marka, 1923. Teetsovi perforatsioon.

ERM
Õhupostimargi ületrükk, 45 marka, 1923.

ERM
Riigi Trükikoja värvikinnitused õhupostimargil, 1924.

ERM
Riigi Trükikoja värvikinnitused õhupostimargil, 1924.

ERM
Õhupostimargi Paldiski perforatsioon.

Margid tulid käibele 12.02.1924 (lõigatud) ja 15.07.1925 (hammastatud).

ERM
Õhupostimargi Paldiski perforatsioon.

Margid tulid käibele 12.02.1924 (lõigatud) ja 15.07.1925 (hammastatud).

ERM
Õhupostimargid tulid käibele 12.02.1924 (lõigatud) ja 15.07.1925 (hammastatud).
1925. aasta õhupostimarkide kaks kordustrükki: 7.12.1927 ja 9.03.1928.

Õhupostimargid kehtisid 15.04.1928.

ERM
Õhupostimargid tulid käibele 12.02.1924 (lõigatud) ja 15. 07.1925 (hammastatud).
1925. aasta õhupostimarkide kaks kordustrükki: 7.12.1927 ja 9.03.1928.

Õhupostimargid kehtisid 15.04.1928.

ERM
Õhupostimargid tulid käibele 12.02.1924 (lõigatud) ja 15.07.1925 (hammastatud).
1925. aasta õhupostimarkide kaks kordustrükki: 7.12.1927 ja 9.03.1928.

Õhupostimargid kehtisid 15.04.1928.

ERM
Aeronaudi tempel võeti kasutusele 8.07.1925 (teadaolevalt kasutati musta, lillat ja punast värvi).

ERM
AERO O.Y. Tallinna Agentuuri tempel oli kasutusel AERO kontoris Tallinnas.

ERM
Õhupostilipikud 1927. aastal (kollane) ja 1928. aastal (sinine).

ERM
Tähitud õhupostikiri Tartust 20.01.1920 Strasbourgi 28.02.1920.
Lend Tallinnast Helsingisse toimus 16.02.1920.

Eesti-Soome kokkuleppel pidid lennud algama veebruari algul ja kestma seni, kuni meri jääst vabaneb ning laevaliiklus alustab tegevust. 1920. aastal ei olnud Soomes aerodroome, lennukid startisid-maandusid mereäärsel jääl. Neid lende nimetati seega ka jäälendudeks.  Eesti-Soome talvine lennuühendus oli sel ajal siiski haruldane.

ERM
Tähitud õhupostikiri on saadetud Tallinnast 3.03.1920 Londonisse. Lend toimus Tallinnast Helsingisse 5.03.1920.

Erakogu
Tähitud (R) õhupostikiri Tallinnast 12.03.1920 Tamperesse.

Valitsus kehtestas lennuposti tariifid 20.02.1920. Vastav lisamark jõudis ametlikult Tallinna peapostkontoris müügile 13.03.1920. Samas on ümbrikke, millel on kustutatud õhupostimark 12.03.1920. 

ERM
Õhupostikiri on saadetud Tallinnast 15.03.1920 Hamburgi 27.03.1920.

1920. aasta viimane talvine lend Tallinnast Helsingisse toimus 15.03.1920.

ERM
Õhupostikiri on saadetud Tallinnast 1.10.1923 New Yorki. Õhupostimargi ületrükk, 15 marka.

Ületrükiga õhupostimargid tulid käibele 1.10.1923.

Erakogu
Õhupostikiri on saadetud Tallinnast 4.11.1923 Soome 5.11.1923.

Õhupostimargi ületrükk 15 marka, 1923.

Erakogu
Tähitud õhupostikiri on saadetud Tallinnast 15.10.1923 Berliini 21.10.1923.
Lennud liinil Tallinn-Riia-Königsberg toimusid 1.10.–21.10.1923.

ERM
Õhupostimargi ületrükk, 10 marka, 1923.

Kiri on saadetud Tartust 18.10.1923 läbi Berliini Münchenisse (Berliini õhupostitempel 20.10.1923).

ERM
Õhupostimargi ületrükk, 20 marka, 1923. Paldiski perforatsioon.

Kiri on saadetud Paldiskist 3.11.1923 Linköpingisse (Rootsi) Helsingi kaudu.

ERM
Õhupostimargi ületrükk, 10 marka, 1923. Teetsovi perforatsioon.
Õhupostimargi ületrükk, 20 marka, 1923. Aeronaudi perforatsioon.
Kiri on saadetud Tallinnast 28.11.1923 Helsingisse.
 
Jüri Ots (18.02.1889 – 8.08.1972) oli lennuväekapten.

Erakogu
Õhupostimargi ületrükk, 10 marka, 1923. Aeronaudi perforatsioon.
Kiri on saadetud Tallinnast 28.11.1923 Helsingisse 1.12.1923.

ERM
Tähitud õhupostikiri Tartust 5.03.1924 Suttonisse (Inglismaa) 10.03.1924.
Õhupostimargi ületrükk, 15 marka, 1923.

ERM
Tähitud õhupostikiri Tartust 5.03.1924 Suttonisse (Inglismaa) 10.03.1924.

ERM
Õhupostikiri saadetud 26.05.1924 Tartust Helsingisse.

Erakogu
Tähitud õhupostikaart Tallinnast 16.09.1924 Danzigisse.

Danzigi vabalinn ( Freie Stadt DanzigWolne Miasto Gdańsk) oli riik, mis eksisteeris aastatel 1920–1939. See hõlmas Wisla suudmes asuva Gdański linna (sks Danzig) ja selle lähialad.

ERM
Õhupostikiri Tallinnast 18.09.1924 Saksamaale Flensburgi.

Erakogu
Õhupostimargi ületrükk, 10 marka, 1923. aasta. Kohalik perforatsioon.
Tähitud õhupostikiri Tallinnast 17.10.1924 Helsingisse 17.10.1924.

Erakogu
Tähitud õhupostikiri Tallinnast 17.10.1924 Helsingisse 17.10.1924.

Erakogu
Õhupostikiri Tallinnast 28.04.1925 Berliini.

ERM
Tähitud õhupostikiri Paldiskist 13.07.1925 Rootsi Linköpingisse.

Erakogu
Õhupostikiri Tallinnast 22.07.1925 Hamburgi.

Erakogu
Tähitud õhupostikiri Tallinnast 7.08.1925 Zürichisse (Riia, Königsbergi, Berliini ja Müncheni kaudu). Lennud liinil Tallinn-Riia-Königsberg toimusid 20.04.–30.09.1925.    

ERM
Õhupostikiri Tallinnast 12.08.1925 Helsingisse.

Aeronaut ASi Soome kontori tempel: AERO O. Y. 12.08.1925, Helsingfors.

ERM
Õhupostikiri Tallinnast 9.09.1925 Hamburgi.

Erakogu
Õhuposti trükitöökiri Tallinnast 21.09.1925 Soome Lahtisse.
Kirjal Aeronaut ASi kontori tempel: Tallinn-Aeronaut, 21.IX.25.
Aeronaut tegutses aastatel 1921–1928.

Erakogu
Õhupostikiri Tallinnast 6.03.1926 Stockholmi. Trahvi- ehk juurdemaksutempel „T“, saaja maksis Rootsis 30 senti.

ERM
Õhupostimargid tulid käibele 12.02.1924 (lõigatud) ja 15.07.1925 (hammastatud).
Õhupostikiri on saadetud Tallinnast 6.07.1926 Helsingisse.

Erakogu
Õhupostikiri Tallinnast 16.07.1927 Berliini 18.07.1927.
Kirjal lennupostilipik.

Erakogu
Õhupostikiri Tallinnast 18.07.1927 Rootsi.
Kirjal lendpostilipik.

Erakogu
Õhupostikiri Tallinnast 11.08.1927 Viini läbi Berliini.
Kirjal lendpostilipik.

Erakogu
Õhupostikiri Danzigist 15.09.1929 Tallinna (Reval) 16.03.1929.

ERM
Õhupostimarkide ületrükk, 10, 15 ja 20 marka, 1923. 
Kiri Tallinnast 24.03.1926 Helsingisse.
Kirjal templid: Tallinn-Aeronaut 24.III.1926 ja AERO O/Y 24.III.1926, Helsinfors.

Erakogu
Õhupostikiri Tallinnast 25.03.1939 Stockholmi. Tariif 25 senti kehtis 1.01.1933–31.03.1939.
Kalendertempel: Tallinn Lennujaam, 25.III.1939.

Erakogu