Esinduslike mõisakomplekside hoogsam ehitamine algas 1760. aastate paiku ja kestis enam kui poolteist sajandit kuni Esimese maailmasõjani. Mõisate hiilgeajal sadakond aastat tagasi oli Eestis kokku 1245 peamõisat, lisaks 108 pastoraati ehk kirikumõisat ning ligi 600 karjamõisat, seega kokku üle 2000 mõisasüdame. 2004. aasta algul oli teadaolevalt Eestis enam-vähem algsel kujul säilinud ja ümber ehitamata mõisahooneid 414 (pastoraate ja karjamõisaid arvestamata).
Eesti Post alustas margisarja „Eesti mõisad“ väljaandmist 1999. aastal. Sarjas ilmus 12 marki, viimane 2010. aastal.
Mõisate margid kujundas graafik Jaan Saar, kes räägibki siin oma põnevast teekonnast nende juurde ning kavandi valmimise peenest kunstist.
Mõisamargid Jaan Saar
Postmarkide kujundamise juurde jõudsin tollases väärtpaberite trükikojas Vaba Maa töötades. Asusin seal tööle 1992. aastal peale tollase Tallinna Kunstiülikooli (EKA) graafikaosakonna lõpetamist. Uhkematele väärtpaberitele oli vaja lisada klassikalises stiilis illustratsioone, mida ka tegin. Ühest Toompead kujutavast tušijoonistusest kasvas välja mõte midagi taolist margil kujutada. Initsiaatoriks oli minu mäletamist mööda mu tollane ülemus Mart Murdvee. Jutuks tuli uute standardmarkide kujundus, mis ei kujutaks lihtsalt riigisümboolikat, vaid riigile olulisi objekte, ja Toompea loss oli selleks sobilik. Hiljem kasvas sellest välja linnuste margiseeria. Kui linnuste seeria lõppes (põhjendusega, et Eesti kuvand ei tohiks olla varemete maa), pakuti mulle mõne aja pärast uue seeria kujundamise võimalust.
Esimene, Olustvere mõisa kujutamise idee võis tulla Eesti Postist või emissioonikomisjonilt. Esmalt panin paika kujundamise põhimõtted: igal margil eri toonis raam, mis haakuks võimalusel kujutatud mõisaga. FDC-l ehk esimese päeva ümbrikul oli mõisa omanikperekonna vapp ja minu selgitav tekst. Templil oli Eesti kaart ja sellel mõisa asukoht koos nimega.
Kavand
Mõtlesin tollal (1999) välja enda jaoks ka uudse tehnika – joonistada koloreeritud tušijoonistus nii, et mustvalge joonistus oleks eraldi värvilise osa peal, vältimaks segavat rastrit. Selleks tegin kaks pilti, ühe tušiga ja teise värvi- või pastellpliiatsitega. Mõlemad joonistused skaneerisin eraldi ja panin siis arvutis üksteise peale nii, et värv oli skaneeritud ilma mustata ja tušijoonistus üksnes mustaga. Sel moel sai pilt trükitud nii, et ka luubi all vaadates oli tušijoonistus täiesti puhas, rastrivaba. Selleks aga ei tohtinud trükikoda PDF-faili kirjutades selle suurust muuta, siis läks must osa rastrisse. Sellega oli üksjagu selgitamist ja mitu korda pidin ka margi trükist tagasi ettevalmistusse saatma, kuni õige tulemus käes.
Teadmised ja detailid
Margi kujundamine algas esmalt info otsimisega. Sain selle põhiliselt Rahvusraamatukogust ja entsüklopeediast, lõpupoole juba internetist (Vikipeedia, Mõisate portaal jne). Seejärel sõitsin kohale, et mõis oma silmaga üle vaadata ja seda pildistada. Püüdsin alati ka kellegagi mõisa omanikest või haldajatest kontakti saada, et kohtuda ja maja seestpoolt üle vaadata. FDC kujunduses kasutasin teksti all ornamendiriba, mis oli võetud mõnest mõisa detailist, näiteks siseruumide ornamendist, friisist jne. Margijoonistuse algmaterjalina kasutasin enda tehtud fotosid (kahe erandiga: Vasalemma trepistik ja terrass oli tol ajal lammutatud, Maarjamäe loss oli parasjagu remondis, fassaad kaetud).
Kui sobiv foto ja kadreering leitud, suurendasin need arvutis vajalikule suurusele ja printisin välja ning selle põhjal märkisin läbi valguslaua proportsioonid joonistuspaberile. Siis joonistasin pildi fotot vaadates pliiatsiga täpseks ja tegin tušijoonistuse, kasutades rapidograafi. Fotot ei joonistanud ma tuimalt maha, kontrollisin perspektiivi ja seda, et ei oleks vertikaalset koondumist (seinad olgu alati korralikult püstised, mitte ülesse koonduvad nagu fotol). Tušijoonistuse pealt joonistasin läbi valguslaua kontuurid pliiatsiga teisele joonistuspaberile, millele joonistasin omakorda värvi, kasutades alguses tavalisi värvipliiatseid, lõpupoole pastellpliiatseid.
Enne joonistamise alustamist saatsin alati kavandi Eesti Postile ülevaatamiseks. Joonistamine on suur töö – tahtsin kindel olla, et motiiviga ollakse nõus. Ma ei mäleta, et mõni kavand oleks tagasi lükatud, v.a juhul, kui ise mitu varianti pakkusin.
Müstiline mõõde
Margil on mõisa hetkepeegeldus, samas ka ideaalvaade. Iga mõisaga töötades muutub just see motiiv kõige armsamaks… Tagasi vaadates tõstaksin esile Olustvere, Sangaste, Taagepera ja ka Suuremõisa. Viimase puhul lisandus mingi müstiline mõõde, sest kohtusin seal majahoidjaga, kes jutustas kummituslugusid, nii et lahkudes tabasin end üle õla piilumas, et ehk järgneb mulle mõni vari kaugest minevikust. Meeleolukaid mälestusi on ka Keila-Joa lossist – oli talveaeg ja juga väga efektselt jääs, veetsin seal oma pool päeva.
***
Jaan Saar on kujundanud 97 marki, vaata lähemalt neid postmarke.
***
Näituse kokkupanekul on kasutatud Eesti Rahva Muuseumi postmargi-, foto- ja kunstikogu, Jaan Saare erakogu ning Eesti Ajaloomuuseumi, Eesti Arhitektuurimuuseumi ja Viljandi Muuseumi MuISi fotokogusid.
Tööriistarealt infonupu alt leiab postmarkide taustainfot.
Head vaatamist!
* * *
Näituse toimkond: Eve Aab, Jaan Saar, Reigo Lokk, Tiina Tael Fototööd: Arp Karm Toimetaja Karin Kastehein
Kirjandus Hein, Ants. Eesti mõisaarhitektuur. Kirjastus Hattorpe, Tallinn 2003. Maiste, Juhan. 101 Eesti mõisa. Kirjastus Varrak, Tallinn 2014 Eesti mõisad, http://www.mois.ee/Graafik Jaan Saare kujundatud Eesti mõisate margisarjas anti välja 12 marki (1999–2010). Nüüdseks on ta kujundanud kokku 90 postmarki.
Foto: Karli SaulOlustvere mõis, 1.06.1999, kunstnik Jaan Saar
ERMi koguEsimese päeva ümbrik (FDC), Olustvere mõis
Ümbrikul on krahv Ferseni vapp. 17. sajandi algul Olustveres rajatud mõis kuulus 18. sajandi keskpaigast kuni Eesti Vabariigi alguseni Fersenite suguvõsale.
ERMi koguOlustvere mõisa tuši- ja värvipliiatsijoonistus
Jaan Saare erakoguKrahv Ferseni vapi tušijoonistus
Jaan Saare erakoguOlustvere mõis, 1999
Foto: Jaan SaarOlustvere (Ollustferi) mõisa uus kahekorruseline esinduslik härrastemaja valmis 1903. aasta paiku.
Eesti Arhitektuurimuuseumi koguOlustvere (Ollustferi) mõis
Peahoone tagantvaade, postkaart u aastast 1905, foto ja kirjastaja Jaan Riet (1873–1952)
Viljandi Muuseumi koguPalmse mõis, 23.05.2000, kunstnik Jaan Saar
ERMi koguEsimese päeva ümbrik (FDC), Palmse mõis
Ümbrikul on parun von der Pahleni vapp. Palmse, üks esinduslikumaid mõisasüdamikke Virumaal, kuulus alates 1677. aastast Phalenite suguvõsale.
ERMi koguPalmse mõisa tuši- ja värvipliiatsijoonistus
Jaan Saare erakoguParun von der Pahleni vapi tušijoonistus
Jaan Saare erakoguPalmse mõis, 2000
Foto: Jaan SaarPalmse (Palmsi) mõis, terasgravüür, 1867
Autor: Wilhelm Siegfried Stavenhagen
ERMi koguLaupa mõis, 17.04.2001, kunstnik Jaan Saar
ERMi koguEsimese päeva ümbrik (FDC), Laupa mõis
Ümbrikul parun von Taube vapp. 1849. aastal sai Laupa mõisa omanikuks G. W. von Taube.
1905. aasta põletasid Tallinna punakaartlased mõisa koos viinavabrikuga maha. Aastatel 1911–1913 ehitati praegune härrastemaja.
ERMi koguLaupa mõisa tuši- ja värvipliiatsijoonistus
Jaan Saare erakoguParun von Taube vapi tušijoonistus
Jaan Saare erakoguLaupa mõis, 2001
Foto: Jaan SaarLaupa mõisa härrastemaja fassaad enne 1940. aastat
ERMi koguSangaste mõis, 22.01.2002, kunstnik Jaan Saar
ERMi koguEsimese päeva ümbrik (FDC), Sangaste mõis
Ümbrikul on krahv Bergi vapp. Praeguse, põhiliselt Windsori lossist inspireeritud lossihoone lasi ehitada viimane mõisahärra krahv Friedrich von Berg Tallinna arhitekti O. P. Hippiuse projekti järgi aastatel 1874–1881.
ERMi koguSangaste mõisa tuši- ja värvipliiatsijoonistus
Jaan Saare erakoguSangaste mõisa margikavandid
Jaan Saare erakoguSangaste mõis, 2002
Foto: Jaan SaarSangaste mõis 1980. aastatel
ERMi koguSangaste (Sagnitzi) mõis enne 1955. aastat
ERMi koguAlatskivi mõis, 9.04.2003, kunstnik Jaan Saar
ERMi koguEsimese päeva ümbrik (FDC), Alatskivi mõis
Ümbrikul on parun Nolckeni vapp. Mõis käis ühe omaniku käest teise kätte, aga 1870. aasta algul pärandati see Nolckenitele, kelle käes see oli kuni Eesti Vabariigi alguseni. Praegune peahoone ehitati aastatel 1876–1885 parun Arved von Nolckeni enda joonistatud plaanide järgi, eeskujuks Balmorali loss Šotimaal.
ERMi koguAlatskivi mõisa tuši- ja värvipliiatsijoonistus
Jaan Saare erakoguAlatskivi mõisa margikavandid
Jaan Saare erakoguParun Nolckeni vapi tušijoonistus
Jaan Saare erakoguAlatskivi mõisa kadreering margi jaoks, 2003
Foto: Jaan SaarAlatskivi (Allatzkiwwi) mõis enne 1925. aastat
Fotograaf teadmata. ERMi koguAlatskivi mõis enne 1925. aastat
Fotograaf teadmata. ERMi koguVasalemma mõis, 15.06.2004, kunstnik Jaan Saar
ERMi koguEsimese päeva ümbrik (FDC), Vasalemma mõis
Ümbrikul on parun Baggehufwudti vapp. 1886. aastal läks mõis Norra-Rootsi päritolu Baggehufwudtide perekonnale. Praegune mõisahoone valmis aastatel 1890–1893.
ERMi koguVasalemma mõisa tuši- ja värvipliiatsijoonistus
Jaan Saare erakoguVasalemma mõisa margikavandid
Jaan Saare erakoguParun Baggehufwudti vapi tušijoonistus
Jaan Saare erakoguVasalemma mõisa tagakülg
Harjumaa Muuseum Foto: Sven TupitsVasalemma (Wassalemi) mõisa härrastemaja enne 1940. aastat
ERMi koguKiltsi mõis, 12.07.2005, kunstnik Jaan Saar
ERMi koguEsimese päeva ümbrik (FDC), Kiltsi mõis
Ümbrikul on von Krusensterni vapp. Mõisa peahoone ehitati 14.–15. sajandist pärineva vasallilinnuse varemeile aastail 1784–1790. Mõis on olnud mitme aadliperekonna valduses, teiste seas on siin elanud ja töötanud admiral Adam Johann von Krusenstern.
ERMi koguKiltsi mõisa tuši- ja värvipliiatsijoonistus
Jaan Saare erakoguKiltsi mõis, 2005
Foto: Jaan SaarKiltsi mõis (Schloß Aß) härrastemaja, 1921
ERMi koguKiltsi (Schloß Aß) mõis, pildistamise aeg dateerimata (enne 1940. aastat)
Foto: Tõnu Kiipus
ERMi koguTaagepera mõis, 16.08.2006, kunstnik Jaan Saar
ERMi koguEsimese päeva ümbrik (FDC), Taagepera mõis
Ümbrikul on von Stryki vapp. Alates esmamainimisest 16. sajandil on mõis kuulunud mitmele aadlisuguvõsale, viimane omanik (kuni võõrandamiseni aastal 1919) oli Hugo F. B. von Stryk, kes lasi ehitada aastail 1907–1912 arhitekt Otto Wildau projekti järgi ka praeguse peahoone.
ERMi koguTaagepera mõisa tuši- ja värvipliiatsi joonistus
Jaan Saare erakoguTaagepera mõisa tušijoonistuse perspektiivi kontroll
Jaan Saare erakoguHugo F. B. von Stryki vapi tušijoonistus
Jaan Saare erakoguTaagepera mõis, 2006
Foto: Jaan SaarTaagepera mõis, enne 1928
Foto: H. Schults
ERMi koguTaagepera (Wagenkülli) mõis ja sanatoorium 1920.–30. aastatel Foto: Harald Ploom
Eesti Arhitektuurimuuseumi koguSagadi mõis, 14.02.2007, kunstnik Jaan Saar
ERMi koguEsimese päeva ümbrik (FDC), Sagadi mõis
Ümbrikul on von Focki vapp. Eri omanikele kuulunud mõisa omandas 1684. aastal Rootsi kindraladjutant Gideon von Fock. Aastatel 1749–1753 valmis rokokooliku fassaadidekooriga ühekorruseline kivist härrastemaja.
ERMi koguSagadi mõisa tuši- ja värvipliiatsijoonistus
Jaan Saare erakoguVon Focki vapi tušijoonistus
Jaan Saare erakoguSagadi (Saggad) mõis, akvarell, autor teadmata, enne 1940
ERMi koguSagadi mõisa härrastemaja enne Teist maailmasõda
ERMi koguSagadi mõisa härrastemaja, 1938
ERMi kogu
Kalvi mõis, 18.09.2008, kunstnik Jaan Saar
ERMi koguEsimese päeva ümbrik (FDC), Kalvi mõis
Ümbrikul on parun Stackelbergi vapp. Alates esmamainimisest aastal 1485 on mõis kuulunud mitmele omanikule. 1770. aastate alguses vasallilinnuse müüridele ehitatud vana härrastemaja sai 1910. aastal tulekahjus kannatada ja sellest põhja poole lasi tollane omanik Nikolai von Stackelberg püstitada uue peahoone.
ERMi koguKalvi mõisa tuši- ja värvipliiatsijoonistus
Jaan Saare erakoguParun Stackelbergi vapi tušijoonistus
Jaan Saare erakoguKalvi mõis, 2008
Foto: Jaan SaarKalvi (Pöddesi) mõisa uus härrastemaja (ehitatud 1912)
Foto enne 1940.
ERMi koguSaku mõis, 5.11.2009, kunstnik Jaan Saar
ERMi koguEsimese päeva ümbrik (FDC), Saku mõis
Ümbrikul on krahv Rehbinderi vapp. Esimesed teated mõisast pärinevad 1489. aastast, mil mõisasüda asus praegusega võrreldes paar kilomeetrit lõuna pool. Eri omanikele kuulunud mõis ehitati uude, nüüdsesse asukohta 17. sajandil. 1765. aastal ostis selle Otto Mangus von Rehbinder, kelle pojapoeg Paul Eduard alustas 1810. aastal suurejoonelist väljaehitamist, püstitades ka praeguse peahoone.
ERMi koguSaku mõisa tuši- ja värvipliiatsijoonistus
Jaan Saare erakoguKrahv Rehbinderi vapi tušijoonistus
Jaan Saare erakoguSaku mõis, 2009
Foto: Jaan SaarSaku (Sacki) mõisa härrastemaja, 1938
ERMi koguSuuremõisa mõis, 5.08.2010, kunstnik Jaan Saar
ERMi koguEsimese päeva ümbrik (FDC), Suuremõisa mõis
Ümbrikul on krahv Stenbocki vapp. Mõisa ostis 1755. aastal krahvinna Ebba Margaretha von Stenbock (snd De la Gardie). Aastatel 1755–1760 lasi ta ehitada praeguse kahekorruselise kõrge sokli ja mansardkorrusega barokklossi. 1796. aastal läks loss Ungern-Sternbergide valdusse ning seejärel Stackelbergidele, kellelt mõis 1919. aastal võõrandati.
ERMi koguSuuremõisa mõisa tuši- ja värvipliiatsijoonistus
Jaan Saare erakoguKrahv Stenbocki vapi tušijoonistus
Jaan Saare erakoguSuuremõisa mõis, 2010
Foto: Jaan SaarSuuremõisa mõisa interjöör, 2010
Suuremõisa mõisaomaniku parun Otto Reinhold Ludwig von Ungern-Sternbergi ja tema abikaasa Magdalena Charlotte von Ungern-Sternbergi (snd von der Pahlen, pärit Palmse mõisast) maalist tehtud koopiad.
Foto: Jaan SaarSuuremõisa (Dagö-Großenhofi) mõis, 1970
Foto: Viktor Salmre
ERMi koguEUROPA. Maarjamäe loss ja Keila-Joa loss, 8.05.2017, kunstnik Jaan Saar
ERMi koguEsimese päeva ümbrik (FDC), Maarjamäe ja Keila-Joa loss
Maarjamäe (Marienbergi) suvemõisa lossi projekti tegi Peterburi Kunstiakadeemia professor arhitekt Robert Gödicke, ehitustöid juhatas Peterburi Kunstiakadeemia kasvandik Nikolai Thamm vanem. Hoone valmis arvatavasti 1874. aastal. Torni fassaadi ilmestava uhke portaali kohale oli kinnitatud Orlov–Davõdovite vapp deviisiga Fortitudine et constantia.
Keila-Joa lossi projekti koostas Peterburi arhitekt Hans Stackenschneider, kellest sai hiljem õukonnaarhitekt ja historitsistliku stiili tähtsamaid esindajaid Venemaal. Loss ehitati joa kõrvale Keila jõe paremkaldale tagaküljega vastu jõge ja see oli üks esimesi neogooti stiilis hooneid Eestis. Mõisakompleks on rajatud 1833. aastal.
ERMi koguEsimese päeva templi kavand, tušijoonistus
Jaan Saare erakoguMaarjamäe lossi tuši- ja värvipliiatsijoonistus
Jaan Saare erakoguMaarjamäe lossi arhitektuuridetaili tušijoonistus
Jaan Saare erakoguMaarjamäe loss, 2017
Eesti Ajaloomuuseumi kogu Maarjamägi (Marienberg) Orlovi (krahv Anatoli Vladimirovitš Orlov-Davõdov) lossi fassaad, u 1907
Eesti Ajaloomuuseumi koguKeila-Joa lossi tuši- ja värvipliiatsijoonistus
Jaan Saare erakoguKeila-Joa lossi arhitektuuridetaili tušijoonistus
Jaan Saare erakoguKeila-Joa loss, 2017
Foto: Jaan SaarKeila-Joa (Schloß Fall) lossi jõepoolne fassaad, u 1920
ERMi koguKeila-Joa loss (Schloß Fall), foto litograafiast u 1830. aastad