Jäta menüü vahele Vaegnägijale
Virtuaalnäitused

Mõisaminiatuurid

Esinduslike mõisakomplekside hoogsam ehitamine algas 1760. aastate paiku ja kestis enam kui poolteist sajandit kuni Esimese maailmasõjani. Mõisate hiilgeajal sadakond aastat tagasi oli Eestis kokku 1245 peamõisat, lisaks 108 pastoraati ehk kirikumõisat ning ligi 600 karjamõisat, seega kokku üle 2000 mõisasüdame. 2004. aasta algul oli teadaolevalt Eestis enam-vähem algsel kujul säilinud ja ümber ehitamata mõisahooneid 414 (pastoraate ja karjamõisaid arvestamata).
 
Eesti Post alustas margisarja „Eesti mõisad“ väljaandmist 1999. aastal. Sarjas ilmus 12 marki, viimane 2010. aastal.

Mõisate margid kujundas graafik Jaan Saar, kes räägibki siin oma põnevast teekonnast nende juurde ning kavandi valmimise peenest kunstist.

Mõisamargid
Jaan Saar
 
Postmarkide kujundamise juurde jõudsin tollases väärtpaberite trükikojas Vaba Maa töötades. Asusin seal tööle 1992. aastal peale tollase Tallinna Kunstiülikooli (EKA) graafikaosakonna lõpetamist. Uhkematele väärtpaberitele oli vaja lisada klassikalises stiilis illustratsioone, mida ka tegin. Ühest Toompead kujutavast tušijoonistusest kasvas välja mõte midagi taolist margil kujutada. Initsiaatoriks oli minu mäletamist mööda mu tollane ülemus Mart Murdvee. Jutuks tuli uute standardmarkide kujundus, mis ei kujutaks lihtsalt riigisümboolikat, vaid riigile olulisi objekte, ja Toompea loss oli selleks sobilik. Hiljem kasvas sellest välja linnuste margiseeria. Kui linnuste seeria lõppes (põhjendusega, et Eesti kuvand ei tohiks olla varemete maa), pakuti mulle mõne aja pärast uue seeria kujundamise võimalust.
 
Esimene, Olustvere mõisa kujutamise idee võis tulla Eesti Postist või emissioonikomisjonilt. Esmalt panin paika kujundamise põhimõtted: igal margil  eri toonis raam, mis haakuks võimalusel kujutatud mõisaga. FDC-l ehk esimese päeva ümbrikul oli mõisa omanikperekonna vapp ja minu selgitav tekst. Templil oli Eesti kaart ja sellel mõisa asukoht koos nimega.
 
Kavand
 
Mõtlesin tollal (1999) välja enda jaoks ka uudse tehnika – joonistada koloreeritud tušijoonistus nii, et mustvalge joonistus oleks eraldi värvilise osa peal, vältimaks segavat rastrit. Selleks tegin kaks pilti, ühe tušiga ja teise värvi- või pastellpliiatsitega. Mõlemad joonistused skaneerisin eraldi ja panin siis arvutis üksteise peale nii, et värv oli skaneeritud ilma mustata ja tušijoonistus üksnes mustaga. Sel moel sai pilt trükitud nii, et ka luubi all vaadates oli tušijoonistus täiesti puhas, rastrivaba. Selleks aga ei tohtinud trükikoda PDF-faili kirjutades selle suurust muuta, siis läks must osa rastrisse. Sellega oli üksjagu selgitamist ja mitu korda pidin ka margi trükist tagasi ettevalmistusse saatma, kuni õige tulemus käes.
 
Teadmised ja detailid
 
Margi kujundamine algas esmalt info otsimisega. Sain selle põhiliselt Rahvusraamatukogust ja entsüklopeediast, lõpupoole juba internetist (Vikipeedia, Mõisate portaal jne). Seejärel sõitsin kohale, et mõis oma silmaga üle vaadata ja seda pildistada. Püüdsin alati ka kellegagi mõisa omanikest või haldajatest kontakti saada, et kohtuda ja maja seestpoolt üle vaadata. FDC kujunduses kasutasin teksti all ornamendiriba, mis oli võetud mõnest mõisa detailist, näiteks siseruumide ornamendist, friisist jne. Margijoonistuse algmaterjalina kasutasin enda tehtud fotosid (kahe erandiga: Vasalemma trepistik ja terrass oli tol ajal lammutatud, Maarjamäe loss oli parasjagu remondis, fassaad kaetud).
 
Kui sobiv foto ja kadreering leitud, suurendasin need arvutis vajalikule suurusele ja printisin välja ning selle põhjal märkisin läbi valguslaua proportsioonid joonistuspaberile. Siis joonistasin pildi fotot vaadates pliiatsiga täpseks ja tegin tušijoonistuse, kasutades rapidograafi. Fotot ei joonistanud ma tuimalt maha, kontrollisin perspektiivi ja seda, et ei oleks vertikaalset koondumist (seinad olgu alati korralikult püstised, mitte ülesse koonduvad nagu fotol). Tušijoonistuse pealt joonistasin läbi valguslaua kontuurid pliiatsiga teisele joonistuspaberile, millele joonistasin omakorda värvi, kasutades alguses tavalisi värvipliiatseid, lõpupoole pastellpliiatseid.
 
Enne joonistamise alustamist saatsin alati kavandi Eesti Postile ülevaatamiseks. Joonistamine on suur töö – tahtsin kindel olla, et motiiviga ollakse nõus. Ma ei mäleta, et mõni kavand oleks tagasi lükatud, v.a juhul, kui ise mitu varianti pakkusin.
 
Müstiline mõõde
 
Margil on mõisa hetkepeegeldus, samas ka ideaalvaade. Iga mõisaga töötades muutub just see motiiv kõige armsamaks… Tagasi vaadates tõstaksin esile Olustvere, Sangaste, Taagepera ja ka Suuremõisa. Viimase puhul lisandus mingi müstiline mõõde, sest kohtusin seal majahoidjaga, kes jutustas kummituslugusid, nii et lahkudes tabasin end üle õla piilumas, et ehk järgneb mulle mõni vari kaugest minevikust. Meeleolukaid mälestusi on ka Keila-Joa lossist – oli talveaeg ja juga väga efektselt jääs, veetsin seal oma pool päeva.
 
***
 
Jaan Saar on kujundanud 97 marki, vaata lähemalt neid postmarke.

 
***
 
Näituse kokkupanekul on kasutatud Eesti Rahva Muuseumi postmargi-, foto- ja kunstikogu, Jaan Saare erakogu ning Eesti Ajaloomuuseumi, Eesti Arhitektuurimuuseumi ja Viljandi Muuseumi MuISi fotokogusid.

Tööriistarealt infonupu alt leiab postmarkide taustainfot.

Head vaatamist!

* * * 

Näituse toimkond: Eve Aab, Jaan Saar, Reigo Lokk, Tiina Tael 
Fototööd: Arp Karm
Toimetaja Karin Kastehein
 
Kirjandus
Hein, Ants. Eesti mõisaarhitektuur. Kirjastus Hattorpe, Tallinn 2003.
Maiste, Juhan. 101 Eesti mõisa. Kirjastus Varrak, Tallinn 2014
Eesti mõisad, http://www.mois.ee/
Graafik Jaan Saare kujundatud Eesti mõisate margisarjas anti välja 12 marki (1999–2010). Nüüdseks on ta kujundanud kokku 90 postmarki.

Foto: Karli Saul
Olustvere mõis, 1.06.1999, kunstnik Jaan Saar

ERMi kogu
Esimese päeva ümbrik (FDC), Olustvere mõis

Ümbrikul on krahv Ferseni vapp. 17. sajandi algul Olustveres rajatud mõis kuulus 18. sajandi keskpaigast kuni Eesti Vabariigi alguseni Fersenite suguvõsale.

ERMi kogu
Olustvere mõisa tuši- ja värvipliiatsijoonistus

Jaan Saare erakogu
Krahv Ferseni vapi tušijoonistus

Jaan Saare erakogu
Olustvere mõis, 1999

Foto: Jaan Saar
Olustvere (Ollustferi) mõisa uus kahekorruseline esinduslik härrastemaja valmis 1903. aasta paiku.

Eesti Arhitektuurimuuseumi kogu
Olustvere (Ollustferi) mõis

Peahoone tagantvaade, postkaart u aastast 1905, foto ja kirjastaja Jaan Riet (1873–1952)

Viljandi Muuseumi kogu
Palmse mõis, 23.05.2000, kunstnik Jaan Saar 

ERMi kogu
Esimese päeva ümbrik (FDC), Palmse mõis

Ümbrikul on parun von der Pahleni vapp. Palmse, üks esinduslikumaid mõisasüdamikke Virumaal, kuulus alates 1677. aastast Phalenite suguvõsale.

ERMi kogu
Palmse mõisa tuši- ja värvipliiatsijoonistus

Jaan Saare erakogu
Parun von der Pahleni vapi tušijoonistus

Jaan Saare erakogu
Palmse mõis, 2000

Foto: Jaan Saar
Palmse (Palmsi) mõis, terasgravüür, 1867

Autor: Wilhelm Siegfried Stavenhagen

ERMi kogu
Laupa mõis, 17.04.2001, kunstnik Jaan Saar

ERMi kogu
Esimese päeva ümbrik (FDC), Laupa mõis

Ümbrikul parun von Taube vapp. 1849. aastal sai Laupa mõisa omanikuks G. W. von Taube.

1905. aasta põletasid Tallinna punakaartlased mõisa koos viinavabrikuga maha. Aastatel 1911–1913 ehitati praegune härrastemaja.
 
ERMi kogu
Laupa mõisa tuši- ja värvipliiatsijoonistus

Jaan Saare erakogu
Parun von Taube vapi tušijoonistus

Jaan Saare erakogu
Laupa mõis, 2001

Foto: Jaan Saar
Laupa mõisa härrastemaja fassaad enne 1940. aastat

ERMi kogu
Sangaste mõis, 22.01.2002,  kunstnik Jaan Saar

ERMi kogu
Esimese päeva ümbrik (FDC), Sangaste mõis

Ümbrikul on krahv Bergi vapp. Praeguse, põhiliselt Windsori lossist inspireeritud lossihoone lasi ehitada viimane mõisahärra krahv Friedrich von Berg Tallinna arhitekti O. P. Hippiuse projekti järgi aastatel 1874–1881.

ERMi kogu
Sangaste mõisa tuši- ja värvipliiatsijoonistus

Jaan Saare erakogu
Sangaste mõisa margikavandid

Jaan Saare erakogu
Sangaste mõis, 2002

Foto: Jaan Saar
Sangaste mõis 1980. aastatel 

ERMi kogu
Sangaste (Sagnitzi) mõis enne 1955. aastat

ERMi kogu
Alatskivi mõis, 9.04.2003, kunstnik Jaan Saar  

ERMi kogu
Esimese päeva ümbrik (FDC), Alatskivi mõis

Ümbrikul on parun Nolckeni vapp. Mõis käis ühe omaniku käest teise kätte, aga 1870. aasta algul pärandati see Nolckenitele, kelle käes see oli kuni Eesti Vabariigi alguseni. Praegune peahoone ehitati aastatel 1876–1885 parun Arved von Nolckeni enda joonistatud plaanide järgi, eeskujuks Balmorali loss Šotimaal.

ERMi kogu
Alatskivi mõisa tuši- ja värvipliiatsijoonistus

Jaan Saare erakogu
Alatskivi mõisa margikavandid

Jaan Saare erakogu
Parun Nolckeni vapi tušijoonistus

Jaan Saare erakogu
Alatskivi mõisa kadreering margi jaoks, 2003     
Foto: Jaan Saar
Alatskivi (Allatzkiwwi) mõis enne 1925. aastat

Fotograaf teadmata. ERMi kogu
Alatskivi mõis enne 1925. aastat

Fotograaf teadmata. ERMi kogu
Vasalemma mõis, 15.06.2004, kunstnik Jaan Saar

ERMi kogu
Esimese päeva ümbrik (FDC), Vasalemma mõis

Ümbrikul on parun Baggehufwudti vapp. 1886. aastal läks mõis Norra-Rootsi päritolu Baggehufwudtide perekonnale. Praegune mõisahoone valmis aastatel 1890–1893.

ERMi kogu
Vasalemma mõisa tuši- ja värvipliiatsijoonistus

Jaan Saare erakogu
Vasalemma mõisa margikavandid

Jaan Saare erakogu
Parun Baggehufwudti vapi tušijoonistus

Jaan Saare erakogu
Vasalemma mõisa tagakülg

Harjumaa Muuseum
Foto: Sven Tupits
Vasalemma (Wassalemi) mõisa härrastemaja enne 1940. aastat

ERMi kogu
Kiltsi mõis, 12.07.2005, kunstnik Jaan Saar

ERMi kogu
Esimese päeva ümbrik (FDC), Kiltsi mõis

Ümbrikul on von Krusensterni vapp. Mõisa peahoone ehitati 14.–15. sajandist pärineva vasallilinnuse varemeile aastail 1784–1790. Mõis on olnud mitme aadliperekonna valduses, teiste seas on siin elanud ja töötanud admiral Adam Johann von Krusenstern.
 
ERMi kogu
Kiltsi mõisa tuši- ja värvipliiatsijoonistus

Jaan Saare erakogu
Kiltsi mõis, 2005

Foto: Jaan Saar
Kiltsi mõis (Schloß Aß) härrastemaja, 1921

ERMi kogu
Kiltsi (Schloß Aß) mõis, pildistamise aeg dateerimata (enne 1940. aastat)

Foto: Tõnu Kiipus 

ERMi kogu
Taagepera mõis, 16.08.2006, kunstnik Jaan Saar

ERMi kogu
Esimese päeva ümbrik (FDC), Taagepera mõis

Ümbrikul on von Stryki vapp. Alates esmamainimisest 16. sajandil on mõis kuulunud mitmele aadlisuguvõsale, viimane omanik (kuni võõrandamiseni aastal 1919) oli Hugo F. B. von Stryk, kes lasi ehitada aastail 1907–1912 arhitekt Otto Wildau projekti järgi ka praeguse peahoone.

ERMi kogu
Taagepera mõisa tuši- ja  värvipliiatsi joonistus

Jaan Saare erakogu
Taagepera mõisa tušijoonistuse perspektiivi kontroll

Jaan Saare erakogu
Hugo F. B. von Stryki vapi tušijoonistus

Jaan Saare erakogu
Taagepera mõis, 2006

Foto: Jaan Saar
Taagepera mõis, enne 1928

Foto: H. Schults

ERMi kogu
Taagepera (Wagenkülli) mõis ja sanatoorium 1920.–30. aastatel
Foto: Harald Ploom
 
Eesti Arhitektuurimuuseumi kogu
Sagadi mõis, 14.02.2007, kunstnik Jaan Saar 

ERMi kogu
Esimese päeva ümbrik (FDC), Sagadi mõis

Ümbrikul on von Focki vapp. Eri omanikele kuulunud mõisa omandas 1684. aastal Rootsi kindraladjutant Gideon von Fock. Aastatel 1749–1753 valmis rokokooliku fassaadidekooriga ühekorruseline kivist härrastemaja.

ERMi kogu
Sagadi mõisa tuši- ja värvipliiatsijoonistus

Jaan Saare erakogu
Von Focki vapi tušijoonistus

Jaan Saare erakogu
Sagadi (Saggad) mõis, akvarell, autor teadmata, enne 1940

ERMi kogu
Sagadi mõisa härrastemaja enne Teist maailmasõda

ERMi kogu
Sagadi mõisa härrastemaja, 1938

ERMi kogu
  Kalvi mõis, 18.09.2008, kunstnik Jaan Saar
  ERMi kogu
Esimese päeva ümbrik (FDC), Kalvi mõis

Ümbrikul on parun Stackelbergi vapp. Alates esmamainimisest aastal 1485 on mõis kuulunud mitmele omanikule. 1770. aastate alguses vasallilinnuse müüridele ehitatud vana härrastemaja sai 1910. aastal tulekahjus kannatada ja sellest põhja poole lasi tollane omanik Nikolai von Stackelberg püstitada uue peahoone.

ERMi kogu
Kalvi mõisa tuši- ja värvipliiatsijoonistus

Jaan Saare erakogu
Parun Stackelbergi vapi tušijoonistus

Jaan Saare erakogu
Kalvi mõis, 2008

Foto: Jaan Saar
Kalvi (Pöddesi) mõisa uus härrastemaja (ehitatud 1912)

Foto enne 1940.

ERMi kogu
Saku mõis, 5.11.2009, kunstnik Jaan Saar

ERMi kogu
Esimese päeva ümbrik (FDC), Saku mõis

Ümbrikul on krahv Rehbinderi vapp. Esimesed teated mõisast pärinevad 1489. aastast, mil mõisasüda asus praegusega võrreldes paar kilomeetrit lõuna pool. Eri omanikele kuulunud mõis ehitati uude, nüüdsesse asukohta 17. sajandil. 1765. aastal ostis selle Otto Mangus von Rehbinder, kelle pojapoeg Paul Eduard alustas 1810. aastal suurejoonelist väljaehitamist, püstitades ka praeguse peahoone.

ERMi kogu
Saku mõisa tuši- ja värvipliiatsijoonistus

Jaan Saare erakogu
Krahv Rehbinderi vapi tušijoonistus

Jaan Saare erakogu
Saku mõis, 2009

Foto: Jaan Saar
Saku (Sacki) mõisa härrastemaja, 1938

ERMi kogu
Suuremõisa mõis, 5.08.2010, kunstnik Jaan Saar  
         
ERMi kogu
Esimese päeva ümbrik (FDC), Suuremõisa mõis

Ümbrikul on krahv Stenbocki vapp. Mõisa ostis 1755. aastal krahvinna Ebba Margaretha von Stenbock (snd De la Gardie). Aastatel 1755–1760 lasi ta ehitada praeguse kahekorruselise kõrge sokli ja mansardkorrusega barokklossi. 1796. aastal läks loss Ungern-Sternbergide valdusse ning seejärel Stackelbergidele, kellelt mõis 1919. aastal võõrandati.

ERMi kogu
Suuremõisa mõisa tuši- ja värvipliiatsijoonistus

Jaan Saare erakogu
Krahv Stenbocki vapi tušijoonistus

Jaan Saare erakogu
Suuremõisa mõis, 2010

Foto: Jaan Saar
Suuremõisa mõisa interjöör, 2010

Suuremõisa mõisaomaniku parun Otto Reinhold Ludwig von Ungern-Sternbergi ja tema abikaasa Magdalena Charlotte von Ungern-Sternbergi (snd von der Pahlen, pärit Palmse mõisast) maalist tehtud koopiad.

Foto: Jaan Saar
Suuremõisa (Dagö-Großenhofi) mõis, 1970

Foto: Viktor Salmre

ERMi kogu
EUROPA. Maarjamäe loss ja Keila-Joa loss, 8.05.2017, kunstnik Jaan Saar

ERMi kogu
Esimese päeva ümbrik (FDC), Maarjamäe ja Keila-Joa loss

Maarjamäe (Marienbergi) suvemõisa lossi projekti tegi Peterburi Kunstiakadeemia professor arhitekt Robert Gödicke, ehitustöid juhatas Peterburi Kunstiakadeemia kasvandik Nikolai Thamm vanem. Hoone valmis arvatavasti 1874. aastal. Torni fassaadi ilmestava uhke portaali kohale oli kinnitatud Orlov–Davõdovite vapp deviisiga Fortitudine et constantia.

Keila-Joa lossi projekti koostas Peterburi arhitekt Hans Stackenschneider, kellest sai hiljem õukonnaarhitekt ja historitsistliku stiili tähtsamaid esindajaid Venemaal. Loss ehitati joa kõrvale Keila jõe paremkaldale tagaküljega vastu jõge ja see oli üks esimesi neogooti stiilis hooneid Eestis. Mõisakompleks on rajatud 1833. aastal.

ERMi kogu
Esimese päeva templi kavand, tušijoonistus

Jaan Saare erakogu
Maarjamäe lossi tuši- ja värvipliiatsijoonistus

Jaan Saare erakogu
Maarjamäe lossi arhitektuuridetaili tušijoonistus

Jaan Saare erakogu
Maarjamäe loss, 2017  
   Eesti Ajaloomuuseumi kogu
 
Maarjamägi (Marienberg) Orlovi (krahv Anatoli Vladimirovitš Orlov-Davõdov) lossi fassaad, u 1907

Eesti Ajaloomuuseumi kogu
Keila-Joa lossi tuši- ja värvipliiatsijoonistus

Jaan Saare erakogu
Keila-Joa lossi arhitektuuridetaili tušijoonistus

Jaan Saare erakogu
Keila-Joa loss, 2017

Foto: Jaan Saar
Keila-Joa (Schloß Fall) lossi jõepoolne fassaad, u 1920

ERMi kogu
Keila-Joa loss (Schloß Fall), foto litograafiast u 1830. aastad

ERMi kogu
Keila-Joa (Schloß Fall) loss, terasgravüür, 1867

Autor Wilhelm Siegfried Stavenhagen

ERMi kogu